Διατροφή και Θυροειδής Αδένας

Διατροφή και Θυροειδής Αδένας

Ο θυρεοειδής είναι ένας αδένας, που βρίσκεται στο λαιμό και είναι υπεύθυνος για την παραγωγή και έκκριση τριών ορμονών, τη Θυροξίνη (Τ4), την τριιωδοθυρονίνη (Τ3) και τέλος την καλσιτονίνη. Η Τ3 και η Τ4 ορμόνες παίζουν σημαντικό ρόλο στη ρύθμιση του μεταβολισμού, ένω η καλσιτονίνη αποτελεί βασικό συστατικό στη διάσπαση και στο μεταβολισμό του ασβεστίου.

Σημαντικό για την παραγωγή και σύνθεση των ορμονών του θυρεοειδή είναι το ιώδιο καθώς έλλειψη του μπορεί να οδηγήσει σε μειωμένη παραγωγή τους επομένως σε υποθυρεοειδισμό. Κύριες πηγές ιωδίου είναι τα θαλασσινά και τα ψάρια, τα οποία παίρνουν το ιώδιο τους από τη θάλασσα και το αλάτι. Το Σελήνιο (βρίσκεται σε ξηρούς καρπούς, δημητριακά, μοσχάρι, αβγά, ψάρια, τόνος, καβούρια, αστακός), είναι επίσης απαραίτητο στοιχείο για την παραγωγή και τη σωστή διατήρηση της συγκέντρωσης των θυρεοειδικών ορμονών, καθώς και για την μετατροπή της Τ3 σε Τ4, ενώ ο χαλκός και η τυροσίνη (ψάρια, κοτόπουλο, προϊόντα ολικής αλέσεως, γαλακτοκομικά, μπανάνες, φασόλια και ξηροί καρποί) συντελεί στην παραγωγή της θυροξίνης (Τ4). Τέλος, οι θυρεοειδικές ορμόνες  συμμετέχουν στο μεταβολισμό του ψευδαργύρου και  για αυτό οι ασθενείς πρέπει να καταναλώνουν μεγαλύτερες ποσότητες ψευδαργύρου (θαλασσινά, ψάρια, συκώτι, κρέας, αβγά, μανιτάρια, σύκα).

Οι πιο συχνά εμφανιζόμενες παθήσεις του θυρεοειδούς είναι ο υπερθυρεοειδισμός και ο υποθυρεοειδισμός ο οποίος μπορεί να είναι και αυτοάνοσος (Hashimoto). Στην πρώτη περίπτωση έχουμε υπερλειτουργία του θυρεοειδούς με υπερέκκριση ορμονών του θυρεοειδή και στη δεύτερη υπολειτουργία με μειωμένη έκκριση ορμονών.

Επειδή τα συμπτώματα που σχετίζονται με τη διατροφή είναι η αύξηση του βασικού μεταβολισμού, με αποτέλεσμα να παρατηρείται απώλεια βάρους  πιθανή οστεοπόρωση και  διάρροιες. Έτσι η διατροφή πρέπει να στοχεύει:

  • Αύξηση του σωματικού βάρους.
  • Αυξημένες ποσότητες γαλακτοκομικών (τουλάχιστον 2-3 μερίδες/ημέρα), επαρκής πρόσληψη Βιταμίνης D.
  • Περιορισμό στην κατανάλωση αδιάλυτων φυτικών ινών (φρούτα και λαχανικά).
  • Επαρκής κατανάλωση διαλυτών φυτικών ινών (προϊόντα ολικής αλέσεως) σε έξαρση διαρροιών.
  • Κατανάλωση προβιοτικών είτε μέσα από λειτουργικά τρόφιμα (π.χ. γιαούρτια, ροφήματα γιαουρτιού) είτε μέσω συμπληρωμάτων.
  • Αναπλήρωση των υγρών και των ηλεκτρολυτών (Νάτριο, Κάλιο Χλώριο) στις διάρροιες.

Επειδή τα συμπτώματα που σχετίζονται με τη διατροφή είναι η μείωση του βασικού μεταβολισμού, με αποτέλεσμα να παρατηρείται αύξηση βάρους ακόμα και αν ο ασθενής καταναλώνει μικρές ποσότητες τροφής και η  δυσκοιλιότητα, η διατροφή πρέπει να στοχεύει:

  • Περιορισμός της τροφής, επομένως και της ενέργειας .
  • Μικρά και συχνά γεύματα που βασίζονται σε τροφές με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη.
  • Αυξημένη σωματική δραστηριότητα.
  • Σε περίπτωση εμφάνισης δυσκοιλιότητας θα πρέπει να αυξηθεί η κατανάλωση αδιάλυτων φυτικών ινών (φρούτα και λαχανικά) και επαρκής κατανάλωση διαλυτών φυτικών ινών (προϊόντα ολικής αλέσεως).
  • Επαρκής ενυδάτωση.
  • Κατανάλωση προβιοτικών.
  • Επαρκής πρόσληψη Βιταμίνης Β12.
  • Αποφυγή τροφίμων όπως:
  • Σταυρανθή λαχανικά: λαχανάκια Βρυξελλών, μπρόκολο, κουνουπίδι, λάχανο, αχλάδια, σπανάκι και τα γογγύλια, μπορεί να επηρεάσουν την παραγωγή των θυρεοειδικών ορμονών, αφού έχουν την ιδιότητα να μπλοκάρουν την ικανότητα του θυρεοειδούς να απορροφήσει το ιώδιο. Το μαγείρεμα τους βελτιώνει την αρνητική αυτή επίδραση.
  • Φιστίκια, κουκουνάρια, ροδάκινα.
  • Σόγια και προϊόντα: Τα φυτοοιστρογόνα μπορεί να επηρεάσουν την ικανότητα του οργανισμού να χρησιμοποιήσει τις ορμονών του θυρεοειδούς.
  • Τα λιπαρά τρόφιμα: έχει βρεθεί ότι διαταράσσουν την ικανότητα του σώματος να απορροφήσει την φαρμακευτική υποκατάσταση των θυρεοειδικών ορμονών. Αποκλεισμός: τηγανητά τρόφιμα, βούτυρο, μαγιονέζα, μαργαρίνη, τα λιπαρά και επεξεργασμένα κρέατα (ζαμπόν, μπέικον, κλπ).

Συμπληρώματα όπως η κανέλλα, το χρώμιο (κρέας, δημητριακά, τυρί, μπαχαρικά, μανιτάρια, τσάι, μπύρα, κρασί) και το μαγνήσιο (καφές, τσάι, κακάο, όσπρια, δημητριακά ολικής αλέσεως, καλαμπόκι, αρακά, καρότο κ.α) δείχνουν να έχουν θετικές επιδράσεις.

Leave a reply

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *